loading...

سايت يار

براي يافتن بهترين ها در كنار شما هستيم

بازدید : 205
11 زمان : 1399:2

مهره هاي ستون فقرات شما توسط ماده ژلاتيني خاصي به اسم ديسك از يك ديگر جدا شده اند. اگر هر كدام از اين ديسك ها پاره شده و يا بدون پاره شدن از محل خود به سمت نخاع جا به جا شوند فتق ديسك ناميده مي شود.

گاها ديسك به علت فشار بيش از حد آب خود را از دست داده و كاهش ارتفاع پيدا مي كند كه اين عامل باعث شكنندگي و پارگي ديسك مي شود. اين آسيب به ديسك ممكن است به صورت تدريجي با انجام فعاليت هاي سنگين يا نا درست بوجود آيد و يا به صورت ناگهاني بر اثر ضربه يا تصادف و يا حركت شديد ناگهاني به وجود آيد.

اين عارضه به هر دليلي كه رخ داده باشد، بايد با انجام فيزيوتراپي درمان شود كه براي انجام اين كار طب نو خدمات فيزيوتراپي در منزل را به شما پيشنهاد مي كند تا روند مداوا سريع تر طي شود.

چه چيزي باعث بيرون زدگي ديسك مي شود

معمولا علت دقيق آسيب ديسك و بيرون زدگي آن مشخص نمي شود اما اكثرا بر اثر بلند كردن وزنه سنگين و كشيدگي فقرات كمر حاصل مي شود. يك خم شدن به جلو و جانب و يا چرخش ناگهاني و افتادن و هر آسيب ديگر ممكن است زمينه ساز آن باشد. گاها علتي جز افزايش و فرسايش ساختار هاي ستون فقرات ندارد. با افزايش سن مقدار آب موجود در ساختار ديسك كمتر شده و ميزان شكنندگي و پاره شدن آن بيشتر مي شود كه مي تواند علت زمينه اي باشد.

علايم بيرون زدگي ديسك كمر

ممكن است شما يك درد تيز و تير كشنده را در مسير كمر تا پشت ران تجربه كنيد. اين درد ممكن است تا كف پا ادامه پيدا كند. مورد ديگر كه ممكن است با آن مواجه شويد كف عضلات پا يا ران و ساق پا مي باشد. بي حسي و سوزن سوزن شدن و حس سوزش يا يخ زدن نيز ممكن است مشاهده شود‌. در بيرون زدگي ديسك هاي گردني نيز ممكن است اين مشكلات حسي از شانه تا نوك انگشتان انتشار يابد و يا عضلات كتف و گردن سفت و درناك شوند. براي رهايي از درد هاي اين چنيني يك راه موثر انجام فيزيوتراپي در منزل به كمك متخصصان خبره طب نو مي باشد.

چه كساني دچار ديسك كمر مي شوند

افرادي كه به صورت مكرر و پي در پي خم شده، در وضعيت خم كار مي كنند، وزنه سنگين بلند مي كنند، در حالت خميده فشار مي دهند، بيشتر در معرض خطر بيرون زدگي ديسك كمر هستند.

كار هاي مربوط انبار كردن و جا به جايي و تحويل كالا از مشاغل پر خطر هستند. نشستن در يك وضعيت ثابت در طول روز براي كارمندان و يا رانندگان مسيرهاي طولاني ممكن است آسيب رسان باشد. اين مشكلات معمولا بعد از ميانسالي به جود آمده و با سيگار كشيدن و داشتن اضافه وزن احتمال مشكلات ديسك بيشتر خواهد شد.

گاها بعضي افزاد به صورت ژنتيكي داراي ساختاري از ستون فقرات هستند كه احتمال بيرون زدگي ديسك بيشتر مي شود. پوكي استخوان و يا وزن اضافي باعث تغيير شكل مهره هاي كمري شده و بيرون زدگي ديسك راحت خواهد شد. پس مصرف كلسيم و ويتامين د و املاح ديگر مثل منيزيم و فسفر را در نظر بگيريد.

چه اقداماتي براي تشخيص ديسك كمر انجام مي شود

پزشكتان با طرح سوالاتي در رابطه با زندگي و شغل و مشكلات به وجود آمده و مشاهده رفلكس ها و قدرت عضلات پا يك دور نمايي از وضعيت فقرات كمري شما به دست خواهد آورد. ممكن است پزشك جهت بررسي وضعيت حسي شما يك سوزن در پوستتان فر وبرده يا نيشگون بگيرد تا نتيجه را مشاهده كند. ممكن است جهت مطالعات و برررسي هاي بيشتر نياز به تصوير برداري هاي مختلف مثل راديوگرافي، سي تي اسكن و ام آر آي باشد كه بعد از تشخيص بايد براي شروع درمان و راحتي بيمار، انجام فيزيوتراپي در منزل آغاز شود.

درمان دارويي و مداواي ديسك كمر

شما مي توانيد در مرحله اول از دارو هاي مسكن مثل ناپروكسن و ايبوپروفن جهت كاهش درد و التهاب كمر استفاده كنيد. اگر شدت آسيب شما بيشتر باشد ممكن است پزشكتان دارو هاي مخدر، آرامش بخش و شل كننده هاي عضلاني استفاده كند. ممكن است جهت كاهش التهاب ديسك كمر به صورت خوراكي استروييد دريافت كنيد. گاها لازم است تا استروييد به صورت تزريقي در محل ديسك كمر براي كاهش تورم استفاده شود.

فيزيوتراپي براي ديسك‌ كمر

يك مهم در بيرون زدگي ديسك مراجعه به فيزيوتراپي مي باشد تا با يادگيري تمرينات تخصصي و مورد نياز فشار از روي نخاع و عصب برداشته شود. اين تمرينات براي افزايش قدرت عضلات كمري (فيله) و شكمي نيز طراحي مي شوند. اين تمرينات از تشديد شدن مشكلات وانجام كار هاي روزانه به صورت نا درست جلوگيري خواهد كرد.

فيزيوتراپيست شما با معاينه و مشاهده تصاوير تشخيصي ممكن است از روش هاي ديگري مثل گرم و سرد كردن استفاده كند تا التهاب يا تورم ديسك كمري كاهش يابد. گاها لازم است تا استراحت مطلق كنيد. در اين صورت فيزيوتراپي در منزل بهترين گزينه خواهد بود تا طي جا به جايي گرفتگي و درد كمر تشديد نشود. لازم است تا فيزيوتراپيست در منزل، مبلمان و محل كار و ميز كار شما را ديده و بعد از ارزيابي توصيه هاي لازم را براي پيشگيري از مشكلات ارائه دهد. گاها در صورتي كه فشار بر روي اعصاب و نخاع بيش از حد باشد مشكلاتي در كنترل ادرار و مدفوع خواهيم ديد.

فيزيوتراپيست شما با توجه به مشكلاتتان نحوه تقويت و كنترل عضلات اسفنگتر ادرار و مدفوع را آموزش خواهد داد. مركز خدمات در منزل طب نو با اعزام فيزيوتراپيست هاي متخصص در زمينه بي اختياري با انجام فيزيوتراپي در منزل از مشكلات ناشي از رفت و آمد خواهد كاست و زمينه را براي انجام روند درماني در محيط آرام منزل صورت گيرد.

همچنين فيزيوتراپيست با بررسي وضعيت و جايگاه شما در خانواده راهكارهاي لازم براي كاهش استرس رواني و فشار فيزيكي را خواهد داد. در صورت لزوم فيزيوتراپيست بعد از انجام معاينات لازم شما را براي انجام جراحي معرفي خواهد كرد تا مشكلات تشديد نشود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 12

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 123
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 44
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 148
  • بازدید ماه : 110
  • بازدید سال : 1020
  • بازدید کلی : 38495
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی